Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę pierwszego odcinka drogi krajowej do elektrowni jądrowej. Odcinek od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 wykona konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal.
Trwa również
przetarg na drugi, około 15-kilometrowy fragment drogi do elektrowni jądrowej, który będzie przebiegał od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. W tym przypadku komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez zainteresowanych wykonawców, a decyzja powinna zapaść w drugim kwartale 2025 roku.
Pierwszy odcinek w 2028 roku
Zadanie na około 11-kilometrowym odcinku od Lubiatowa do DW213 zostało wycenione na 177 899 777,77 zł.
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od dnia zawarcia umowy. W ten okres nie wlicza się jednak przerwy zimowej trwającej od 16 grudnia do 15 marca.
Umowa zostanie podpisana w drugim kwartale 2025 roku, a wic budowa będzie mogła zakończyć się w II kwartale 2028 roku.
Strategiczna droga
Inwestycja została podzielona na dwa zadania, ale dodatkowo, w ramach powstającej drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach i S6, by połączyć nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią. Nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Droga do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja strategiczna, co potwierdza fakt ujęcia jej w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”, ale też przydatne zadanie dla mieszkańców Pomorza.
Nowa droga krajowa ma zwiększyć przepustowość układu komunikacyjnego, a zarazem odciążyć sieć dróg lokalnych i skrócić czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Tym samym inwestycja ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo i komfort uczestników ruchu drogowego, co będzie kluczowe zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy będzie mogła stanowić alternatywną drogę nad Morze Bałtyckie.